Hjælp til dit TV

Find svar på ofte stillede spørgsmål vedrørende TV hos HAS.

Forbindelse

1Alle TV-kanaler melder om svagt eller intet signal

  1. Hvis du ikke har signal på nogen som helst kanaler, og der bare er sort skærm, kan du – hvis du har andre/flere TV i husstanden – tjekke, om kanalerne også fejler derpå.
    1. Hvis kanalerne findes på andre TV, så ligger fejlen i det ene fjernsyn, der ikke kan vise kanalerne.
  2. Hvis der heller ikke er signal på de andre TV i husstanden, så kan du tjekke, om du har en forstærker til TV, der måske er slukket, eller som der ikke er lys i. Tjek, at der er strøm til forstærkeren og tjek så TV-signal bagefter.
    1. Hvis du har en forstærker, og du har sikret dig, at der er strøm til den, men der stadig ikke er signal på nogen TV-kanaler. kan det være forstærkeren, der er defekt.
    2. Tjek også, at du har valgt det korrekte input på dit TV (digitalt TV)
    3. Endelig kan du prøve med en ny kanalsøgning. Visse fjernsyn har det med at miste kanalindstillingen, efter det har været slukket eller efter en strømafbrydelse.

2Flere, men ikke alle TV-kanaler har intet signal

Hvis en enkelt eller flere, men ikke alle TV-kanaler, intet signal har, kan det være, at dit TV har flyttet placeringen af kanalerne. Dette sker især, hvis man har lavet sin egen kanalliste/favoritliste på TV’et, så man selv har bestemt, hvor kanalerne skal ligge.

  1. Her kan man med fordel lave en ny kanalsøgning.
  2. Det kan også skyldes et defekt antennekabel fra antenneslutdåse til TV. Tjek, at stik er HF-tætte (kaldes også YouSee-godkendte stik), samt at antennekablet er dobbeltskærmet og med en modstand på 75 Ohm. Igen kaldes et sådan antennekabel for et YouSee-godkendt antennekabel.
  3. HAS-kontoret på Nørrebro 11, 9800 Hjørring sælger i åbningstiden godkendte stik og kabler til foreningens medlemmer.
3Der er pixelering på flere eller alle TV-kanaler
  1. Tjek som det allerførste, at alle stik sidder godt fast i både TV og antenneslutdåser.
  2. Hvis der opstår pixelering på flere eller alle TV-kanaler, så skyldes det i langt de fleste tilfælde et defekt antennekabel. Vi sælger på HAS-kontoret godkendte stik og kabler, så du kan sikre dig, at din installation er HF-tæt.
  3. Vi har også flere gange konstateret, at enheder koblet i fjernsynets HDMI-port(e), især Chromecasts, kan forårsage pixeleringer på TV-signalet. Prøv at frakoble det, du måtte have siddende i fjernsynets HDMI-porte og se, om pixeleringerne fortsætter.
  4. Hvis der stadig er pixelering efter udskiftning af antennekabler og/eller stik eller efter afmontering af Chromecast eller andet HDMI-udstyr, så ring til vores kontor på 9890 1777 i kontorets åbningstid.
4Hvordan indstiller jeg mine kanaler?
Find vejledninger til indstilling af kanaler på dit TV her.

Streaming

1Hvad er en streamingtjeneste?
En streamingtjeneste er en hjemmeside eller app, der tilbyder digital underholdning som fx film, serier eller musik. Streaming betyder, at du kan se fx film eller tv-programmer direkte på din smartphone, computer, tablet, spillekonsol, SmartTv mv.

Læs mere om streaming her her.
2Hvordan streamer jeg på min smartphone eller tablet?
Download den app du vil streame fra – fx TV 2 PLAY, Netflix, HBO Max, Disney+ eller DRTV. Du finder dem i Google Play Store eller App Store. Log på i app’en, hvis du skal det. Find det indhold som du gerne vil se og tryk på ’Play’.
3Hvordan streamer jeg på min computer?
For at streame på din computer, går du ind på hjemmesiden for den streamingtjeneste, som du gerne vil streame fra – fx TV 2 PLAY, Netflix, HBO Max eller DRTV. Log på, hvis du skal det. Find det indhold som du gerne vil se og tryk på ’Play’.
4Hvordan streamer jeg via mit tv?
Har du tv-boks, Apple TV eller Chromecast, kan du også streame via dit tv. Apple TV: Hvis du har et Apple TV med internetadgang, kan du streame direkte herpå. Hent den app, som du gerne vil streame fra, i enten Google Play eller App Store – fx TV 2 PLAY, Netflix, HBO Max eller DRTV. Log på i app’en, hvis du skal det. Find det indhold som du gerne vil se og tryk på ’Play’. Tv-boks: Hvis du har en tv-boks med internetadgang, så kan du streame direkte herpå. Hent den app ned til din tv-boks, som du gerne vil streame fra, i enten Google Play eller App Store – fx TV 2 PLAY, Netflix, HBO Max eller DRTV. Når du har hentet appen, kan du åbne den på tv’et, finde det du vil se og trykke ”Play”. Chromecast: Tilslut din Chromecast til dit tv. På din smartphone/tablet henter den app, som du gerne vil streame fra, i enten Google Play eller App Store– fx TV 2 PLAY, Netflix, HBO Max eller DRTV. Log på i app’en, hvis du skal det. Herefter skal du forbinde din smartphone/tablet til Chromecasten, hvilket gøres ved at trykke på chromecast ikonet (oftest placeret i øverste højre hjørne). I app’en på din smartphone/tablet finder du det indhold som du gerne vil se og trykker på ’Play’, herefter sender din smartphone/tablet programmet til dit tv.

Pakkeskift

1Hvad koster det at skifte til Bland Selv?
Hvis du har en almindelig TV-pakke nu, og gerne vil skifte til en tilsvarende eller højere Bland Selv-pakke (f.eks. fra Pakke 2 til Bland Selv 11 eller Pakke 1 til Bland Selv 36), så koster selve pakkeskiftet ikke noget. Bland Selv-kanalerne kræver dog kort og kortlæser eller en TV-boks til hvert fjernsyn. Derfor kan det ofte afhænge af hvor mange TV, du vil have tilsluttet for at finde ud af, om det kan svare sig.

Læs mere om Bland Selv her.
2Hvad koster det at skifte pakke?

Det er gratis at skifte pakke uanset om du ønsker at skifte "nedad" i pakke (f.eks. fra Pakke 2 til Pakke 1) eller "opad" (f.eks. fra Pakke 1 til Pakke 2).

Fandt du ikke, hvad du søgte? Kontakt os:

Driftstatus

Tilmeld dig HAS generalforsamling 2024

HAS afholder ordinær generalforsamling på Vendelbohus d. 23. april 2024 kl. 19.00.

Tilmeld

 

Luk